26.03.2007 - MARKÉTA ČEKANOVÁ - str. 04
Bimba
překvapuje i po smrti
Mnohá
díla na výstavě prací malíře Bohumila Bimby Konečného viděla jeho manželka
poprvé
Plzeň - Osud „zapomenutého malíře“ Bohumila Konečného přibližuje výstava,
kterou můžete navštívit v Západočeském muzeu v Plzni. Průřez rozsáhlou tvorbou
představuje plzeňského rodáka jako mimořádně nadaného kreslíře, který se živil
kresbami pro humoristické časopisy, reklamou pro Baťu, ilustrováním klukovských
knížek, budovatelskými plakáty nebo malbou obrazů. Jeho záběr sahal od koní,
indiánů a drsných mužů až ke vnadným sexbombám. V závěru života byl nucen
přidat ještě ilustrace dopravních nehod.
„Když mezi tím vším procházím, zjišťuji, že toho hrozně moc o manželovi nevím.
Neznám spoustu věcí, které dělal, ačkoli ho znám od svých šestnácti let, jemu
bylo tehdy dvaadvacet,“ říká se slzami v očích Eva Konečná. Rozhlíží se po
kresbách, které její muž dělal ještě v dobách svých středoškolských studií. „Tohle
je z doby, kdy jsme spolu chodili a pak už jsme byli i manželé. Jenže tehdy
byly takové bytové podmínky, že jsme leckdy nemohli bydlet spolu. A když už
konečně měl v Praze pracovnu, byla jsem já zase zaměstnaná natolik, že jsem
taky nevěděla, co všechno dělá,“ vysvětluje Eva Konečná.
„Tohle jsou jedny z prvních věcí, s nimiž jsem se seznámila. Na některých jsem
i zobrazená,“ zastavuje se sympatická žena u vitrín s obálkami starých
časopisů. Stroj času ji tak vrací do dob středoškolských studií, kdy ohromovala
spolužačky nejen svou známostí s malířem, ale především tím, že se její tvář
objevovala na obálkách oblíbených titulů. „Já jim zase záviděla, že je jejich
mládenci doprovázeli ke škole nebo tam na ně čekali. To můj muž ani jednou,“
směje se.
Po boku Bohumila Bimby Konečného prožila jeho manželka dobré i zlé. Poznali se
za války, kdy jejich rodiny prchly z města do bezpečí venkova. „Rodiče z toho
byli tehdy nešťastní - on byl nedostudovaný, protože vysoké školy byly zavřené,
já jsem byla sextánka. Když jsem odmaturovala, byla jsem totálně nasazena,“
vzpomíná.
Eva Konečná stála při svém muži, když socialistická kultura zavrhla jeho styl i
témata práce a on se musel živit tehdejší „komercí“. Připomíná, že s ním
prožila i nejhorší období, poznamenané podrazem a krádežemi Petra Sadeckého.
„Když ho okradli, nedokázal po několik měsíců ani malovat, ani o ničem jiném
mluvit,“ poznamenává Eva Konečná o období, které by ze svého života nejraději
vymazala.
Radši se tedy rychle ohlédne za něčím hezkým: „Krásné byly naše úplné začátky.
A pak důchod v Kožlanech. To jsem měla pocit, že jsme konečně dospěli do
nějakého relativního klidu. Hlídali jsme dceři tři děti, vnuka brával muž s
sebou, když jezdil studovat auta, která kreslil do ilustrací k dopravním
nehodám. Ale nadání po něm zdědila jen mladší vnučka - dokud ovšem žil,
nemalovala. Začala s tím až po jeho smrti,“ pokyvuje hlavou. A nakonec dodá:
„Neměli jsme život jednoduchý. Ale myslím si, že je to lepší, než když to mají
lidé příliš snadné.“
Foto popis| VZPOMÍNKY OŽILY. Eva Konečná navštívila v Západočeském muzeu v
Plzni výstavu prací svého manžela Bohumila Bimby Konečného. Ten se živil mimo
jiné kresbami pro humoristické časopisy. Veřejnost zná i jeho plakáty či
ilustrace knížek, určených hlavně chlapcům.
Foto autor| FOTO: FOTOSVĚT
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj